|
Historické souvislosti
|
|
Na této stránce bych rád popsal historická fakta a osobnosti, především
z řeckých mýtů, na kterých jsou založeny některé epizody z našeho
oblíbeného seriálu. Jelikož jsem historik - amatér - začátečník,
tak mě na případné nesrovnalosti prosím upozorněte.
|
|
Cradle of Hope
|
V této epizodě
lze nalézt jednu časovou nesrovnalost. Objevuje se zde totiž Pandora
(její vnučka), ale z mýtů je známo, že příběh o Pandoře se udál
až po Prométheovi, resp. Prométheův čin byl důvodem pro stvoření
Pandory. V seriálu je ovšem díl Prométheus zařazen až za díl Kolébka
naděje.
Zeus, rozhněván
Prométheovým přestupkem, přikázal Héfaistovi, aby smíchal hlínu
s vodou a z této směsi vytvořil krásnou dívku, která by lidi ovládala
svou mocí, něžným hlasem a pohledem očí, podobným pohledu
nesmrtelných bohyň. Diova dcera Pallas Athéna pro i měla utkat překrásný
šat, Afrodita jí měla dát neodolatelný půvab, Hermés jí měl
obdařit bystrým rozumem a obratností.
Bohové ihned
splnili Diův příkaz. Dívku nazvali Pandóra, což znamená obdarovaná
všemi dary. Pandora měla lidem přinášet neštěstí. Když bylo vše
připraveno, Zeus poslal Herma, aby Pandoru odnesl na zem k Prométheovu
bratru Epimétheovi. Moudrý Prométheus mnohokrát varoval svého
bratra a radil mu, aby nepřijímal dary od hromovládného Dia. Bál
se, že tyto dary přinesou lidem hoře. Ale Epimétheus neuposlechl
rady svého moudrého bratra. Pandora jej uchvátila svou krásou, takže
si ji vzal za ženu. Záhy Epimétheus poznal, kolik zla lidem Pandora přinesla.
V domě Epimétheově
stála velká nádoba, pevně zakrytá těžkým příklopem; nikdo nevěděl
co v ní je a nikdo se neodvážil ji odkrýt, protože všichni věděli,
že by mohli zavinit neštěstí. Líbezná Pandora tajně sňala z nádoby
příklop a po celé zemi se rozletěly strasti, které byly kdysi do ní
uzavřeny. Jedině Naděje zůstala na dně nádoby. Příklop nádoby
se znovu zavřel a Naděje zůstala uvězněna v Epimétheově domě.
Tak si to přál hromovládný Zeus.
Dříve žili lidé
šťastně, neznali zlo, těžkou práci a ničivé nemoci. Nyní se
mezi lidi rozšířily myriády běd. Zlem se zaplnila země i moře.
Nezvány, dnem i nocí přicházejí k lidem zlo i nemoci a přinášejí
jim strádání. Přicházejí neslyšnými kroky, mlčky, protože Zeus
je zbavil daru řeči - stvořil zlo i nemoci němými.
Jak jsem již
uvedl na začátku, v epizodě je to Pandořina vnučka, která skříňku
musí nosit stále s sebou, jako dědictví. Skříňka je vybavena časovým
zámkem, který v daný čas musí natáhnout, jinak ze skříňky
unikne i naděje. Jak se ale na konci ukáže, skříňka byla po celou
dobu prázdná, protože naděje se skrývá v každém z nás.
|
Prometheus
|
Titán
Prométheus, bratranec Diův, dal člověku oheň, živel, z jehož výhod
se původně těšili výhradně bohové. Také lidem poradil, aby nabízeli
bohům jen tuk a kosti obětních zvířat, a ty nejlepší části si
nechávali pro sebe. Aby Prométhea ztrestal, přikoval ho Zeus ke skále
vysoko v horách, a denně posílal orla, aby mu pozřel játra, jež mu
přes noc opět dorůstala. Jakmile byl Prométheus v okovech, lidstvo
opět daru ohně pozbylo.
Podle některých
pramenů Prométhea nakonec Zeus propustil, když Prométheus přivolil
k tomu, že mu prozradí jedno důležité tajemství. Ono tajemství se
týkalo mořské nymfy Thetidy, jež byla natolik krásná, že mezi své
ctitele a nápadníky počítala hned několik bohů, Poseidóna a
samotného Dia nevyjímaje; jak ovšem předpovědělo proroctví, jež
znal celé pouze Prométheus, bylo Thetidinu synu souzeno, že svého
otce předčí velikostí a významem. Jakmile to Zeus zvěděl, hbitě
se vzdal myšlenky na to, že zplodí s Thetidou syna on sám, a
usoudil, že by se namísto toho měla provdat za smrtelníka Pélea;
jejich synem bude Achilles, největší z řeckých hrdinů u Tróje.
Jiné prameny ovšem
hovoří o tom, že Prométhea vysvobodil Herkules, a zde si právě tvůrci
seriálu vzali inspiraci. Pokud by jsme měli příběh porovnat s bájemi,
tak je zpracován velmi přesně, jedinou odchylku lze najít pouze v přítomnosti
Xeny.
|
Beware of Greeks Bearing Gifts
|
Podle řecké legendy
začala trójská válka proto, že Paris, jeden z 50 synů trojského krále
Priama, uprchl s krásnou Helenou, manželkou spartského krále Meneláa. Řekové
pro ni vyslali vojsko, které obléhalo město celých deset let, až nakonec
použilo lsti s dřevěným koněm. Na myšlenku postavit dřevěného
"trójského koně" prý připadl Odysseus. Řekové postavili koně
před hradby Tróje, zapálili svůj tábor, a vypluli na západ směrem k
ostrovu Tenedos.
Když Trójané po
odchodu Řeků otevřeli brány města, shromáždili se kolem koně a uvažovali,
co s ním udělají. Většina lidí chtěla koně odtáhnout do města, ti
opatrnější, v čele z knězem Láokoónem navrhovali koně spálit, nebo
svrhnout z útesu. Ničemu řeckému totiž nevěřili. Aby své tvrzení Láokoón
podpořil, vrhl proti slabinám koně oštěp a ozvalo se zařinčení zbroje.
Prohlásil, že se děsí Řeků, i když přinášejí dary. Když však chtěl
poté obětovat Poseidónovi býka, připluli z moře dva obrovští hadi,
ovinuli se kolem Láokoóna a jeho synů a zardousili je. Trójané si událost
vysvětlili jako trest za Láokoónovo rouhání, a rozhodli se, že koně odtáhnou
do města.
Mezitím přivedla z
vnitrozemí skupina pastevců svázaného řeckého vězně Sinóna. Ten jim
vyprávěl, že ho jeho krajané chtěli obětovat, ale podařilo se mu utéci
a vzdává se na milost i nemilost Priamovi. Král nařídil, aby Sinóna
pustili na svobodu. Pak se od něj také dozvěděl, že Řekové sestrojili
koně na počest Pallas Athény, bohyně ochraňující Tróju.
Tu noc, když Trójané
vyspávali po oslavách, se řecké loďstvo vrátilo k pevnině. Na předem
domluvený signál z lodi krále Agamemnóna pak zrádný Sinón odstranil
bednění z boku koně. Válečníci v čele s Odysseem, ukrytí uvnitř, vyskákali
ven, zabili stráže u městských bran a otevřeli vojsku, čekajícímu
venku. Řekové začali plenit, zapalovali jeden dům za druhým a vraždili
každého na potkání. Byl to konec tohoto bájného města.
Přítomností Xeny v této
legendě došlo k několika změnám. Neobjevuje se zde Odysseus, toho máme
možnost poznat až ve druhé řadě seriálu. Xena, jakožto Řekyně, se
staví na stranu Trójanů a bojuje proti Řekům, na prosbu své dávné přítelkyně
Heleny. V epizodě je to Xena, která vysloví větu "střezte se Řeků,
když přinášejí dary". No a v závěru epizody, kdy Řekové vyplení
město za pomoci lsti s dřevěným koněm obrací Xena jejich past proti nim.
Řekové, kteří si chtějí vzít koně na památku vítězství netuší,
že se v něm ukryla Xena s několika vojáky. Když koně odtáhnou do svého
ležení, všichni samozřejmě nečekaně z koně vylezou a vrhnou se na
zaskočené Řeky.

|
Athens City Academy of the Performing Bards
V této epizodě se objevuje Homér a Euripidés.
|
Homér,
starořecký básník, sepsal především hrdinský epos Ílias,
který vzbudil pozornost v řeckém světě. Další z eposů, Odyssea,
je také připisován Homérovi. Odyssea se však svým významem
Íliadě nevyrovná. Obě díla Homéra proslavila. Jeho jméno
je spojováno s počátkem řecké, a tím i evropské literatury.
O Homérově životě
mnoho nevíme. Pocházel pravděpodobně z krajiny okolo Smyrny (Izmir)
na maloasijském pobřeží Středozemního moře. Homér žil v devátém
nebo osmém století př.Kr. a byl snad slepý. Jméno eposu Ílias
pochází od názvu řeckého města Ílios (Homér tak nazýval
maloasijskou Troju). Báseň obsahuje 24 knihy, celkem 16 000 veršů v
hexametru. Epos je věnován desetileté trójské válce, vlastní děj
je ovšem omezen na padesát dnů (básnická zkratka).
Základním námětem
je hněv řeckého hrdiny Achilla, který se kvůli hádce s Agamemnónem
bojů o Tróju nejprve neúčastní. Teprve když Řekové podlehnou,
odhodlá se k zásahu. Ve velkém boji poráží Hektora, syna trójského
krále Priama. Odyssea opěvuje deset let trvající bloudění hrdiny
Odyssea a jeho návrat k manželce Pénelopé na ostrov Ithaka.
Obě skladby jsou
mistrným ztvárněním prastarých lidových legend.
Euripidés,
narozen 485, nebo 484, 480 př.Kr. na Salamíně, dramatický básník
tragédií. Umírá kolem roku 407 př. Kr., pravděpodobně na
makedonském královském dvoře v Pelle. Euripidés vycházel ve svých
tragédiích z idejí tehdejší sofistiky. Z jeho díla se dochovalo
sedmnáct dramat: Alkéstis, Médeia, Hérakleovci, Andromaché,
Hippolytos, Hekabé, Prosebnice, Élektrá, Helena, Ifigenie v Aulidě,
Ión, Foiníčanky, Orestés, Ifigénie Taurská, Bakchantky a.j.
Zde stojí za zmínku
to, jak tvůrci Xeny osvětlili fakt, že Homér je považován za slepého.
Při přednesu svých básní totiž zavíral oči, a tak se mu začalo
říkat "slepý pěvec".

|
The Royal Couple of Thieves
|
Xena je skupinou
potulných lidí požádána, aby jim nalezla skříňku, která jim
byla ukradena a je nabízena k prodeji jako nejmocnější zbraň. V závěru
epizody se ukáže, že ona skříňka je posvátná izraelská archa úmluvy
(respektive variace na toto téma), kterážto byla nejposvátnější a
nejmocnější předmět starého Izraele, před postavením Šalomounova
chrámu.
Archu úmluvy neboli schránu smlouvy dal zhotovit Mojžíš,
na příkaz boha. Byla to obdélníková truhla z akáciového dřeva,
obložená zlatem a velká asi 75x75x100cm. Na obou koncích víka byli
dva cherubové, jejichž křídla se konci dotýkala a vytvářela
podobu Božího trůnu, jehož byla truhla přednožkou. Uvnitř
Izraelci přechovávali nejvzácnější památky - dvě kamenné desky,
do nichž bylo vepsáno Desatero přikázání, manu ve zlaté nádobce,
Áronovu hůl a knihu zákona.
Truhla byla
symbolem Boží přítomnosti a působila i jako talisman v bitvách,
jak tomu bylo například při dobytí Jericha. Vzhledem ke své nesmírné
moci musela být před pozdvižením zahalena. Přiblížit se k ní směl
jedině velekněz, a to jednou ročně v hebrejský Den smíření. Schrána
byla tak posvátná, že pouhý dotek znamenal okamžitou smrt.
Archa byla později
uložena Jeruzalémě, v nejvnitřnější části Šalomounova chrámu.
Při napadení Jeruzaléma Babyloňany roku 587 př.Kr. zmizela. Někteří
Židé věří, že schrána byla ukryta, aby mohla být navrácena při
příchodu dlouho očekávaného krále Mesiáše.

|
The Prodigal
|
Zde bude něco o Meleagrovi. Zatím jsem
nesehnal vhodný materiál.
|
Is There a Doctor in the House?
|
V
tomto díle se objevuje Hippokratés, nejslavnější lékař
antického starověku a zakladatel empirické medicíny. Hippokratés
prosazoval konkrétní pozorování projevů zdraví a nemoci a popis
jednotlivých příznaků (anamnéza). Odmítal spekulativní úvahy o příčinách
onemocnění. Činnost lékaře se měla soustředit na therapii (léčbu)
podle správného odhadu průběhu nemoci. Důležitým úkolem medicíny
se stalo i předcházení příčinám onemocnění (profylaxe).
Hippokratikové kladou velký důraz na léčbu přírodními léky. Sám
Hippokratés vyžadoval od lékařů morální odpovědnost, kterou vyjádřil
v tzv. hippokratovské přísaze: je nutno vždy dbát zdraví a blaha
nemocného.
K tomu lze dodat
jen to, že na všechny jeho myšlenky ho přivedla právě Xena svým lékařským
uměním a schopnostmi, které prokázala v této epizodě.
|
The Giant Killer
|
Zde bude něco o Davidu a Goliášovi. Zatím
jsem nesehnal vhodný materiál.
|
Girls Just Wanna Have Fun
V této epizodě se vyskytuje Orfeus, Bakchus (Dionýsos)
a bakchantky (mainady).
|
Podle pověsti
byl Orfeus thráckým pěvcem, který svým zpěvem a hrou na
lyru dokázal okouzlit dokonce i přírodu: divoká zvířata zkrotla,
stromy se ukláněly a skály jej následovaly. Zúčastnil se také výpravy
Argonautů, která vedla k získání zlatého rouna. Na dobrodružné
pouti dokázal často urovnat nepokoje mezi mužstvem. když jeho manželka
Eurydike zemřela na hadí uštknutí, sestoupil za ní do říše mrtvých.
Tam zpíval a hrál tak dojemně, že mu vládce podsvětí Hádes
dovolil, aby si Eurydiku z říše smrti odvedl - pod podmínkou, že se
po ní neohlédne, dokud se nevrátí do vlasti. Orfeus však varování
neuposlechl, a Eurydiku tak navždy ztratil.
Krátce po návratu
do Thrákie zastihla Orfea smrt: byl na kusy roztrhán stoupenkyněmi
boha Dionýsa bakchantkami. Jejich jednání je vysvětlováno různě:
k činu prý bakchantky (neboli mainady) podnítil Dionýsos, protože
Orfeus se k němu nechoval dost uctivě. Jiná verze praví, že každá
z bakchantek chtěla mít Orfea jen pro sebe a při následujícím
sporu jej pak roztrhaly na kusy. Orfeovu hlavu vrhly do řeky Hebros,
odkud se přes moře dostala až na ostrov Lesbos, jehož obyvatelé ji
slavnostně pohřbili. Říká se, že Orfeus daroval ostrovanům z vděčnosti
velký hudební talent.
Bakchus
neboli Dionýsos (Bakchus je římský, Dionýsos řecký - je to tentýž
bůh), jehož otcem byl Zeus, matkou krásná Semelé (vnučka Area a
Afrodity), byl pro Řeky bohem vína a nevázanosti a představoval
intuitivní, spontánní stránku bytí. Ti, kdo ho uctívali, se oddávali
divokým výstřelkům, při nichž odhazovaly zábrany i svou obvyklou
totožnost. Tančily s téměř nadlidským nasazením a pocitem
posedlosti, jako vyznavači či dokonce dočasná vtělení boha v sobě
objevovali novou osobnost. Nakonec se naprostým vyčerpáním zhroutili
a usnuli tam, kde jim nohy vypověděly poslušnost.
Stěžejním
rysem uctívání Dionýsa v klasických dobách bylo seskupování ženských
tlup známých jako mainady nebo bakchantky; ty pak
putovaly vždy několik dní v extatickém transu či ve stavu třeštění
po horských svazích, pily víno, kojily mladá zvířata nebo je rvaly
na kusy a pojídaly zaklínaly hady a vůbec se chovaly divoce. Pro
tento orgiastický prvek a pro to, že Dionýsa vyznávaly především
ženy, hleděly mužské autority na jeho kult s podezřením; muži viděly
ženy raději doma a pod svým vlivem. Krajní případ dionýsovských
orgií a mužské nedůvěry líčí Euripidova tragédie Bakchai
("Bakchantky"). Tanečnice v Euripidově hře Bakchantky samy
sebe popisují jako "rychlé psy zuřící šílenstvím". Dějepisec
Pausanias, který tanečnice viděl a hovořil s nimi, je nazývá
"těmi, jež na počest boha Dionýsa propadly šílenství".
Podle těchto
legend vytvořili tvůrci Xeny skvělý hororový díl, ve kterém ani
nenajdeme tolik odchylek od mýtů. Snad jen to, že Bakchus je
prezentován jako příšerka - na dobových zobrazeních vypadá zcela
lidsky, mívá ve vlasech věnec z vinných listů či listů břečťanu,
anebo drží v ruce snítku révy. Také bakchantky nebyly upírky a
bylo je možné zabít i jinak, než kostí driády. No a v epizodě je
Orfeus Bakchem zaklet do hlavy bez těla a po Bakchově zabití je
osvobozen a živ. Takže ho bakchantky neroztrhají, jak to známe z bájí.

|
Ulysses
|
Odysseus,
bájný mořeplavec a král ostrova Ithaka. Jeden z největších hrdinů
u Tróje, kde strávil deset let a dalších deset let pak cestoval po
oceánech, kde přišel o všechny své druhy, často sám vyvázl jen o
vlásek, a teprve po dvaceti letech znovu přistál u své ostrovní
domoviny. V díle máme možnost vidět ztvárnění dvou částí jeho
legendy. Jedná se o proplutí kolem Sirén a vlastní návrat na Ithaku
+ napnutí luku.
Dle legendy byly
Sirény děsiví tvorové s hlavou a hlasem ženy, ale s ptačím tělem,
smyslem jejich bytí bylo lákat sladkým zpěvem námořníky na
skaliska ostrova. Když se loď k ostrovu přiblížila, nastalo bezvětří,
moře se ztišilo a posádka usedla k veslům. Odysseus ucpal svým mužům
uši voskem a sám se dal připoutat ke stěžni, aby loď proplula
nebezpečím bez úhony, a on mohl přesto naslouchat té písni.
Odysseus křičel na své muže, aby ho odvázali, oni však pevně
veslovali dál, až nakonec nebezpečí pominulo.
V seriálu probíhala
celá akce tak, že Xena, na níž jakožto ženu zpěv Sirén neměl účinek, přehlušila
jejich zpěv svým vlastním zpěvem. Sirény jsou zde prezentovány
jako ženy (s normálním tělem).
Návrat na Ithaku
je v epizodě poměrně zkrácen (oproti bájím). Odysseus, převlečený
za žebráka se zúčastní soutěže v napínání luku, kterou vyhlásí
jeho žena, Pénelopé. Kdo dokáže luk napnout, za toho se provdá.
Odysseův velký luk byl tak silný, že jej dokázal napnout pouze on.
V mýtech měla soutěž ještě druhou část, a to po napnutí luku s
ním prostřelit dvanáct seker. O napnutí se pokoušeli jeden po druhém
všichni nápadníci, ale nikomu z nich se to nepodařilo. Nakonec se
zeptal Odysseus, zda by směl luk vyzkoušet i on. Nápadníci byli
proti, ale Pénelopé trvala na tom, že mu příležitost má být dopřána.
Odysseus starou známou zbraň sem a tam převracel, aby se přesvědčil,
zda je po tak dlouhém odpočinku celá a nepoškozená; pak "jako
když pěvec lehounce napne na loutně strunu na nový kolík, napjal
veliký luk. Pak pravicí zkusil zvuk tětivy. Zazněla tětiva jasně
tichounkým hlasem jak vlaštovka zjara". Klidně a beze zmatku
nasadil na tětivu šíp a prostřelil jím všechny sekery.
Jelikož v naší
epizodě byl v úvodu Odysseus zraněn do ramene, měl poté s napnutím
luku problémy. Proto se k němu pod stolem nenápadně připlíží
Xena a s napnutím luku mu pomůže (ohne dolní část). Celé akce si
nikdo nevšimne, včetně samotného Odyssea. Druhá část soutěže o
prostřelení seker v díle není, ale Odysseus s lukem prostřelí
najednou tři muže. A ještě jeden rozdíl oproti bájím: Odysseus a
Xena se do sebe zamilují (Xena mu ale nakonec dá košem :-))

|
Gabrielle's Hope
|
V této epizodě
se Xena s Gabrielou pohybují v Británii, kde se dostávají na hrad,
jehož obyvatelé, rytíři, mají v jedné z místností kulatý stůl
a v jiné velký meč, zabodnutý v kusu skály. Tyto dva předměty známe
všichni z legend o králi Artušovi. Pokud Artuš existoval, tak se předpokládá,
že vládl na přelomu 5. a 6. století. Jelikož většina dílů Xeny
je zasazena spíš do dob starého Řecka a Říma, o Artušovi zde nemůže
být ani řeč. Ale ten meč, Excalibur, existoval již před Artušem,
tak proč by nemohl existovat jaksi od nepaměti? (tedy i v době Xeny
:-)) Podle legendy zabodl meč do kamene poslední král. Ten, komu se
jej podaří vytáhnout, stane se "králem vší Británie po právu
i rodem".
Tak je legenda
prezentována i v Xeně, ale je do děje vložena spíš jakoby
mimochodem. Však také akce Xeny, je do dílu zasazena jen jakoby pro
vtip a zpestření děje: Xena, která se bezcílně prochází po
komnatě, vytáhne meč z kamene, nezaujatě prohlásí že je pěkný a
vrátí ho zpět. Následující pohled na zmateného Eochaida a Goewina
určitě stál za to, aby se v seriálu objevila i tato legenda.

|
One Against an Army
|
Oč půjde v této
epizodě, začínáme tušit hned na začátku. Ke Xeně přiběhne muž,
který se jmenuje Feidippidés, a sděluje jí, že poblíž Marathónu
se vylodila ohromná Perská armáda a uštědřila tam Řekům v bitvě
porážku. Peršané nyní postupují směrem na Atény, proto Xena
Feidippida posílá, aby do Atén rychle doběhl ohlásit zprávu o hrozícím
nebecpečí. Zvláště ho pak upozorňuje, že v panujícím horku ho může
běh i zabít. V závěru epizody se Xena v impozantním souboji utká s
Perskou přesilou, kterou poráží se slovy "...takových jako já
jsou tu tisíce...".
A jak to bylo
doopravdy? V bitvě u Marathónu, v září 490 př.Kr. vítězí athénské
pozemní vojsko nad oddíly perského krále Dáreia I. Velikého. Útok
Peršanů proti Řecku, když se po nezdařeném povstání vzdala řecká
města v Malé Asii r.499 př.Kr., byl tak zmařen. Athény se tím stávají
vedoucí silou v pevninském Řecku. Při vítězství Řeků měla
rozhodující význam nová taktika boje, kterou zavedl vojevůdce Miltiádés.
Miltiádés rozkázal
těžkooděncům zaútočit na perské postavení ze vzdálenosti asi
jednoho kilometru, aby se vyhnul účinné střelbě lučištníků. Když
Peršané vystříleli šípy, rozrazil jejich obranný val. Po vítězné
bitvě běžel kurýr Feidippidés bez přestávky do 42 km vzdálených
Atén, kde s duší na jazyku přerývavě vychrlil zprávu:
"Radujte se, zvítězili jsme", a padl mrtev k zemi, pravděpodobně
stižen mrtvicí. Podle jeho hrdinského činu byl pojmenován
vytrvalostní běh "maratón", který je neodmyslitelnou součástí
novodobých olympijských her.
Marathónská
bitva se stala symbolem athénské národní hrdosti. Její účastníci
byli vzorem statečnosti.
|
Forgiven
|
V
této epizodě Tara v rámci hádanek předvádí zrození Athény. Athéna,
bohyně moudrosti a války, byla dcerou Dia a Métidy, personifikace
moudrosti; její zrození bylo neobvyklé, neboť, když byla Métis těhotná,
dověděl se Zeus, že pokud porodí dceru, porodí posléze i syna, jenž
pak bude vládnout vesmíru. A tak Zeus Métidu pozřel a po náležité
době mu Athéna, už dospělá a v plné zbroji, vyskočila z lebky,
kterou mu pomohl otevřít Héfaistos.
Schválně si
zkuste tuto pasáž z Forgiven pustit, myslím, že Tara tu situaci
vystihla docela přesvědčivě.
|
When in Rome...
|
Gaius Iulius
Caesar, římský vojevůdce a státník; Marcus Licinius Crassus,
nazývaný Dives - Boháč, římský vojevůdce, politik a nejbohatší
muž Říma a Gnaeus Pompeius Magnus, římský vojevůdce, státník
a politik. Koncem roku 60 př. Kr. tito tři muži uzavřeli
dohodu, že ve vnitřní římské politice nesmí dojít k ničemu, z
čímž by jeden z nich nesouhlasil. Tento tajný spolek, namířený
proti senátu vstoupil do dějin jako triumvirát.
V epizodě se dále
objevuje postava galského vůdce Vercinixe, kterého Caesar nechá
zajmout, aby ho mohl posléze nechat popravit jako vzbouřence proti Římu.
Ovšem tyto plány mu překazí Xena, která Vercinixe tajně vymění
za jí zajatého Crassa, který je následně Caesarem obětován pro
uspokojení davu.
Vercinix (a celá
epizoda) má pravděpodobně svou skutečnou předlohu ve
Vercingetorixovi, předákovi galských Avernů, který byl roku 46 př.Kr.
popraven v Římě. Byl vůdcem velkého galského povstání proti
Caesarovi v r. 52 př.Kr.
Vojevůdce
Crassus přišel o život v bitvě u Carrhae, na východě Sýrie, v
boji proti Parthům, z čehož vyplývá, že i v jeho případě byla
historie trochu upravena (nebyl popraven Caesarem).
|
|